پخت و پز, ماشین آلات, مقالات

لوازم و تجهیزات آشپزخانه صنعتی

لوازم و تجهیزات آشپزخانه صنعتی

آشپزخانه صنعتی به مکانی گفته می‌شود که در آن غذا به مقدار زیاد (مانند رستوران‌ها، غذاخوری‌ها و… ) برای مصرف کننده نهایی تهیه و آماده می‌شود. آشپزخانه‌های صنعتی از عناصری تشکیل شده‌اند که قادر هستند حجم زیادی از غذا را برای ناهار یا شام آماده کرده و به تسریع فرآیند آشپزی کمک کنند. علاوه بر تجهیزات، آشپزخانه‌های صنعتی مشمول الزامات بهداشتی و ایمنی غذایی هستند که این قوانین هم باید رعایت شوند.

لوازم و تجهیزات آشپزخانه صنعتی کدامند؟

آشپزخانه‌های صنعتی غذاهای متنوعی سرو می‌کنند که بسته به منوی آن‌ها، تجهیزات آشپزخانه‌ها هم می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشد. به طور مثال در یک رستوران که تنها کباب تهیه می‌شود، خط برنج کاربردی نخواهد داشت. در هر صورت انتخاب تجهیزات باید با توجه به هدف کسب و کار و سبک خدمات آن‌ها مشخص شود.
در آشپزخانه‌های صنعتی عمدتاً تجهیزات زیر استفاده می‌شود:

مخلوط کن

در مراحل پخت غذا ممکن است نیاز به میکسر یا مخلوط کن برای تسریع روند آشپزی باشد، به همین دلیل وجود مخلوط کن در آشپزخانه صنعتی ضروری است.

مایکروویو

بسته به نوع غذای رستوران، احتمال دارد به مایکروویو هم نیاز پیدا کنید.

ظروف سرویس دهی

زمانی که غذا آماده سرو شود، باید ظروفی مناسب برای سرویس دهی داشته باشید تا بتوانید با کمک آن‌ها غذا را به دست مشتریان برسانید. معمولا برای انتخاب ظروف سرویس دهی موارد مختلفی نظیر شکل ظاهری و هماهنگی رنگی آن را با دکوراسیون داخلی رستوان را در نظر‌ می‌گیرند. علاوه بر آن باید کیفیت خوبی هم داشته باشد تا به راحتی نشکند.

کباب پز

یکی از مهم‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی، کباب پز است که به آشپز اجازه می‌دهد غذاهای گوشتی و ماهی را به وسیله آن تهیه کند.

لوازم و تجهیزات آشپزخانه صنعتی

ماشین ظرفشویی صنعتی

طبیعتا هر زمان که غذایی پخته می‌شود، ظروف زیادی کثیف خواهد شد که باید در مدت زمان کمی شسته شوند. علاوه بر آن ظروفی که غذا در آن‌ها سرو می‌شود هم باید مرتبا تمیز شوند تا آماده پذیرایی از مشتریان بعدی باشید. برای این کار می‌توانید از ماشین ظرفشویی صنعتی استفاده کنید که در هر ساعت تعداد زیادی از ظروف را تمیز و خشک می‌کند. ماشین ظرفشویی بسته به عملکرد خود در چهار مدل ماشین ظرفشویی زیر کانتری، ماشین ظرفشویی ریلی، ماشین ظرفشویی شیشه شور و ماشین ظرفشویی هود تایپ تقسیم بندی می‌شود که نوع ریلی بیشترین ظرفیت و مدل زیر کانتری کمترین ظرفیت را دارد.

خط پخت برنج اتوماتیک

چنانچه برنج جز غذاهای سرو شده در رستوران باشد، خط پخت برنج اتوماتیک، فرآیند را بسیار راحت‌تر خواهد کرد. بر روی این خط برنج دو تا شش دیگ قرار دارد که از آن برای جوشاندن آب کمک می‌گیرند. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، برنج خوابانده شده در نمک را درون آن ریخته و صبر می‌کنند تا آماده آبکشی شود. سپس برنج بر روی نوار نقاله دستگاه ریخته شده و برای دم کشیدن به فرهای مخصوص فرستاده می‌شود. در صورتی که قصد داشته باشند موادی را به برنج اضافه کنند، در مرحله دوم قرار گیری برنج بر روی نوار نقاله این کار را انجام خواهند داد.

یخچال

در هر کسب و کار مرتبط با غذا، یخچال از ضروری‌ترین تجهیزاتی است که وظیفه سالم نگه داشتن مواد غذایی را بر عهده دارد. یخچال‌ها با ظرفیت‌های مختلفی تولید شده و برخی از آن‌ها دارای درب شیشه‌ای هستند تا محتویات داخل آن قابل مشاهده باشد. این دسته از یخچال‌ها برای نوشیدنی‌ها به کار می‌رود تا افراد هنگام انتخاب نوشیدنی، بتوانند برند آن را ببینند.

سیخ شور

همانطور که از نام سیخ شور پیداست، وظیفه شستن سیخ‌های کباب را بر عهده دارد. تمیز کردن سیخ کبابی که دارای ذرات خشک شده گوشت است، وقت زیادی خواهد گرفت؛ در نتیجه برای صرفه جویی در وقت کارکنان می‌توانید از یک سیخ شور استفاده کنید که در هر ساعت تعداد زیادی را شسته و تحویل شما می‌دهد. سیخ شورها بسته به عملکرد خود در دو نوع اتوماتیک و دورانی تولید می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *