یخچال ویترینی

چگونه میتوانیم دمای یخچال صنعتی را بهینه کنیم؟

چالش ها و راهکارهای تعمیر و نگهداری یخچال های صنعتی

چگونه میتوانیم دمای یخچال صنعتی را بهینه کنیم؟

یکی از پرکاربردترین تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی، رستوران‌ها، هتل‌ها، غذاخوری دانشگاه، سوپرمارکت و … یخچال صنعتی ویترینی است که به حفظ تازگی و کیفیت مواد غذایی کمک زیادی می‌کند. با قرار دادن این یخچال در محیط آشپزخانه می‌توان حجم زیادی از مواد غذایی را به بهترین شکل ممکن نگهداری کرد اما موضوعی که می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد، تنظیم دمای مناسب است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که در تعیین دمای یخچال صنعتی اهمیت زیادی دارند.

تنظیم دمای یخچال صنعتی

برای تنظیم دمای یخچال صنعتی بیشتر از هر چیزی باید به نوع مواد غذایی توجه شود. در گذشته که محدودیت تنظیم دما بیشتر بود، آب و هوای منطقه هم اهمیت زیادی داشت اما امروزه دیگر نیازی نیست بسته به منطقه جغرافیایی تغییراتی در دمای یخچال صنعتی ایجاد کرد. به طور مثال دمایی که برای نگهداری گوشت در تهران مناسب است، برای شهرهای شمالی و جنوبی هم کاربرد خواهد داشت.

محل قرار گیری مواد غذایی در داخل یخچال صنعتی عامل دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. میوه و سبزیجات بهتر است در پایین‌ترین طبقات یخچال چیده شوند و مواد غذایی که حساسیت بیشتری نسبت به دما دارند، در طبقات میانی قرار گیرند. سایر مواد غذایی که حساسیت زیادی نسبت به دما ندارد، می‌توانند در طبقات اول نگهداری شوند. این کار به شما کمک خواهد کرد تا از سرد شدن بیش از حد مواد غذایی حساس خودداری کرده و به بهترین شکل ممکن تازگی میوه و سبزیجات را حفظ نمایید.

برای هر کدام از مواد غذایی یک دمای مناسب وجود دارد که به طور خلاصه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • انواع نوشیدنی مانند آبمیوه و نوشابه به دمای 2.5 الی 5 درجه سانتی گراد نیاز دارد.
  • برای نگهداری لبنیات نیاز است دمای یخچال بین 2 الی 4 درجه سانتی گراد باشد
  • در شیرینی فروشی‌ها برای نگهداری شیرینی‌های خامه‌ای 7 الی 9 درجه سانتی گراد مناسب است.
  • بهترین دما برای نگهداری از سبزیجات و میوه بین 4 الی 6 درجه سانتی گراد است.
  • برای شیرینی‌های غیر خامه‌ای دمای 15 الی 17 درجه سانتی گراد مناسب خواهد بود.
  • در رستوران‌ها برای ذخیره مواد غذایی باید دمایی بین 1 الی منفی 12 درجه در نظر گرفته شود.

دمای یخچال صنعتی در زمستان و تابستان

از آنجایی که دمای محیط در فصل زمستان پایین‌تر است، دمای یخچال هم باید در این فصل نسبت به قبل متفاوت باشد. در حالت کلی باید دمای یخچال صنعتی در فصل زمستان 1 یا 2 درجه بالاتر از دمایی باشد که در فصل تابستان تنظیم شده است. با این تغییر کوچک می‌توانید از منجمد شدن مواد غذایی در داخل یخچال خودداری کنید. برخی از یخچال‌های صنعتی به صورت اتومات دمای داخلی را با محیط بیرون تنظیم می‌کنند که این ویژگی دردسرهای شما را کمتر خواهد کرد اما در صورتی که قصد دارید به صورت دستی دمای یخچال را تنظیم کنید، اعداد زیر دمای مناسبی خواهند بود:

  • در فصل تابستان بهتر است یخچال صنعتی بر روی درجه 2 الی 3 و فریز بر روی منفی 18 تا منفی 24 تنظیم شود.
  • در فصل زمستان بهتر است یخچال صنعتی بر روی درجه 4 الی 5 و فریز بر روی منفی 15 تا منفی 18 تنظیم شود.
یخچال ایستاده

یخچال ایستاده

تنظیم دمای یخچال صنعتی ایستاده

یخچال صنعتی ایستاده یکی از محبوب‌ترین انواع یخچال است که کسب و کارهای مرتبط با فروش مواد غذایی از آن برای نگهداری سرمایه خود استفاده می‌کنند. از آنجایی که مشتریان در جلوی یخچال به دنبال انتخاب محصول یا برند مورد نظر خود هستند، باز و بسته شدن مداوم درب می‌تواند کیفیت مواد غذایی را تحت تاثیر قرار دهد. بهترین راه حل این است که از یخچال صنعتی ایستاده با چندین درب استفاده کنید تا پیش از خرید بتوانند محصول را انتخاب کرده و به واسط یکی از درب‌های یخچال، به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. نوع محصول داخل یخچال تعیین کننده دمای مناسب یخچال صنعتی ایستاده است. از آنجایی که معمولا برای نوشیدنی کاربرد دارند، دمای بین 3 الی 5 درجه سانتی گراد مناسب بنظر می‌رسد.

جهت خرید و مشاوره  میتوانید در وبسایت زاگراس کمپانی با ما در ارتباط باشید و از طریق تماس با ما مشاوره های لازم را جهت خرید محصول مفید و کاربردی در رابطه با کسب و کار خود را دریافت کنید.

آدرس ما:

بزرگراه نیشابور، مشهد کیلومتر 5 ، شرکت زاگرس خیام شرق

+05142236911

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *